Alla inlägg under juli 2009

Av Jessica - 30 juli 2009 22:18

Jag vaknade mycket motvilligt kl sju då klockan ringde. Jag hade knappt sovit en blund, eftersom jag blev RIKTIGT arg kl tio i två i natt. Då dök nämligen min fjortonåriga dotter upp (utifrån) vilken jag trodde var hemma då jag somnade vid elva...Men icke, sa Nicke! Jäklar så arg jag blev! Snacka om höjden av nonchalans!

T var kvar hemma då vi stack iväg.Vi kom ganska bra i kön, trots att vi var där en halvtimme innan avgången. Vi satt i cafeterian och åt dyra mackor, som dessutom Bille använde som kastredskap... (Han kastade en köttbulle på tanten bakom oss, HUR PINSAMT SOM HELST!) Vi var i lekrummen, Bille fick Ville Vikinng taturering på armen (denna gång var han inte livrädd och den fick sitta kvar...) och vi kom fram till Mariehamn. Sedan var det bara att köra av färjan och styra mot Eckerö. Vackert på Åland! Vilken natur, och massor av hav och sjöar och vi körde förbi en sjö med MASSOR av svanar. jag överdriver inte om jag tippar på att det var omkring hundra svanar! Läckert! Resan med bil tog inte så  lång tid, och vi kom fram till Annika och hennes stora familj. (Hon har fem barn, varav de tre sista pojkarna kom samma år!!!) Vi åt lite grillad korv & hamburgare, pratade och gick ner till stranden. Solen låg lite bakom tunna moln och alla barnen hoppade i. Bille fick bli passagerare i en av gummibåtarna och A och Mikkis rodde ut en bra bit. Stranden var otroligt långgrund, jag bara gick och gick när jag skulle doppa mej, men det blev aldig djupare än till midjan...Dök under ytan, med solbrillor och allt...Men jag hittade dem på botten, det var ju grunt. Skön vattentemperatur! Bille fick till sist ett antal hysteriska anfall och jag fick plocka upp honom med våld och stoppa ner honom med endast en handduk i hans vagn. Jag och Annika tog en tur med våra yngsta söner (hon hade ena tvillingen med, min skrutt) och till sist somnade min... Jag trasslade ihop alla tider, svensk och finsk hitoch dit, så vi fick störta iväg en timme tidigare än jag tänkt från början. Bille gick absolut inte att få liv i, det var stört omöjligt, så han spändes fast i knät på Storasyster. De sov hela vägen till färjan. (Inte konstigt att den lilla damen var trött efter nattens bravader...) Fick x antal beställningar på öl, campari mm som jag skulle handla i tax freen. Ingen tänker på att man faktiskt inte får ta i land ett endaste dugg om man inte varit borta i minst 20 timmar! Det är liksom andra regler som gäller när man åker till/från Åland. Men, som alla andra, chansade jag och köpte ett par lådor öl, camparin och en flaska "hälsosprit" till Lasse. (Blåbärs-Koskenkorva) Hemresan gick också bra, men fasiken så mycket folk!!!! Vi var vrålhungriga men fick ingen sittplats. Först var vi i lekrummet nere på 5_an och Bille lekte i bollhavet. Tre ungar satt med stora traktorer i plast och lekte i bollhavet! Och iNGEN vuxen reagerade. Vad hände? Jo, min son hoppade rakt ner på en av traktorerna och gjorde illa sej som sjutton. Efter han blivit pussad på och tröstad kastade han ett traktorsläp i huvudet på en kille (tror det var samma som hade traktorn Bille gjorde illa sej på). Jag lyfte upp min son och muttrade arg till de som stod där att de var helt sanslöst dumma som inte plockade av sina ungar de hårda leksakerna från bollhavet, där barn ska HOPPA och leka i "snälla" bollar! De blängde tillbaka och ryckte på axlarna. Idioter. Jag tog med barnen upp till 8-an. Knatteland. Där var det en helt annan stämning, lugnt och fint och aktiva föräldrar. Bille fick en till tatuering, denna gång på kinden (han såg de större barnen som satte sina i ansiktet) och sedan gick vi åter till cafeterian. Nu ropade man ut i högtalarna att folk som inte åt mat skulle flytta på sej så de som faktiskt skulle äta hade någonstans att göra det. Så vi fick ett bord. Bille åt 7 svarta oliver och två tuggor av syrrans spagetti och köttfärsås. Sen ledsnade han på att sitta stilla och gled ner från stolen och in under bordet där han försökte bita syrran i benet och drog i en farbrors byxben...UNGE! Vi skyndade att få i oss sista tuggorna och tog med vilden ut därifrån. Handlade i tax freen. HJÄLP! Vad mycket folk! Man fick ställa sej i en kö och plocka de saker man hade på hyllan bredvid sej för att ens kunna handla. Som tur var stod vi vid ölen och chokladen;O)

Jag hittade även Campari och Kosken innan jag hamnade i kön. När jag skulle betala sa damen i kassan att mitt kort "sa ifrån". "Va?" sa jag. "Försök välja kredit då?". Hon provade och skakade på huvudet. "Men jag VET att jag har pengar!" sa jag. (Moster hade ju satt in till sina saker och jag HAR pengar på krediten!) Damen i kassan tittade på mej och frågade om jag kanske hade ett annat kort? Jag fick ta mitt Saab-kort (som jag febrilt försöker betala tillbaka min använda kredit på) och det funkade. Underligt värre. Vi kånkade ner vagnen, alla plattor öl (två tunga) och ett par flaskor vin och lite annat smått & gott för två trappor (hissen ur funktion) och vek ihop vagnen, lyfte den över de tätt parkerade bilarna och sen tillbaka och hämtade två lådor öl, och tillbaka och hämtade resten. (Vad gör man inte för sin släkt och vänner?) VARMT så in i bängen, och det luktade gamla sopor på bildäck. BLÄ! Vi kom av näst sist av alla tusen bilar (det kändes som tusen iaf) och ingen Tull. Vad skönt! Lämnade av mosters saker och stannade vid kontoret och hjälpte Gunilla att få fram en lägenhetsförteckning/andelstal jag tydligen missat att skriva ut. Sen hem. Bille sprang ut på gångvägen och mosade ett par mödasniiglar och sedan kom Mormor (min mamma). Hon har varit i England en vecka och hade lite presenter (bland annat en jätte söt tavla med får/lamm, tecknade) och sparkade lite boll med mina söner. Nu är det lugnt i huset, Dotter har inte fått gå ut och har plockat i och ur diskmaskinen, T är supernöjd efter sin dag och Bille oxå. Han pussade mej och sa "Willa älskar dejjjj!" PLUTTBARN! Man bara smälter, det spelar ingen roll hur jobbig dagen (eller han) varit när man får all den där kärleken och de härliga orden!!! (Det är antagligen därför han överlevt så länge, antar jag, hehe...)

Försökte skicka till bloggen som mms men det var något fel på mina inställningar svarade bloggen. WHAT? Jag har gjort EXAKT som det stod! DESSUTOM snodde de 2x5 kr för mina försök. Jag ska klaga. Det var faktiskt inte snällt alls...Inlägget kom ju aldrig in...

Bifogar några få bilder från idag.

Lev väl.

Av Jessica - 29 juli 2009 21:21

Jag gjorde som Loppan (världens duktigaste bagare/konditor/kock) föreslagit; blandade ut röda vinbären med hallon. Och gjorde pajen på smuldeg med havregryn i. JÄTTEGOD!!! Med massor av härlig vaniljsås. Mumma!


Jag har försökt boka båtbiljetter till Eckerö imorgon, men det var banne mej inte det lättaste...Båten dit var okej, men den vi skulle åka hem med, kl 18:30, var fullbokad...Och jag blev lite svettig, det är liksom sista chansen att träffa dem imorgon ju...Ringde Viking Line, som åker till Mariehamn, och bokade in bilen och barnen. Det blir en bilresa på 4 mil enkel resa då när vi väl är på Åland, vilket trassel...Men vi kommer åtminstone både dit och hem. Direkt då allt var bokat så ringde min kompis M och undrade vad T skulle göra imorgon...Hon ville ha med honom till Furuviks djurpark (!) som medresenär & kompis till hennes son Ante. (T oc Ante är superkompisar sedan de var små...) Jag sa ja direkt, eftersom jag vet att min son mycket hellre åker med Ante än följer med oss andra imorgon. Han blev jättelycklig över beskedet. Dottern är borta, som vanligt, hon bara mellanlandar hemma, stökar till lite, äter en tugga middag och sticker iväg. Jag har blivit den som ska förbereda allt till imorgon, ensam. Ska packa till T, se till att han har pengar med sej (det blev dyrt ju, inträde och åkband för 350 kr trollar man inte fram hur som helst) som tur var hade han själv hundringen han fick i lön häromdagen. Och så måste jag se till att Annikas grejer till hennes söner är med, samt badkläder, blöjor, myggmedel till Bille (som får varbölder av myggbett) solkräm och lite annat... Vi måste ÅKA halv åtta, och vi som brukar vakna vid kvart över åtta...Spännande...Har nu försökt få minstingen att sova i över 1.5 timme, utan resultat. Börjar bli rätt frustrerad, inget är färdigt än...Jag är dock nöjd över att ha hunnit dammsuga upp all sand Bille släpar in från sin sandlåda, och skurat golven (han hade ritat på hela köksgolvet med utomhuskritorna) och jag har även diskat upp efter dagens bestyr. (TACK för diskamskinsuppfinningen!)

Nej, nu släcker jag & lägger sonen i min säng så hoppas jag han somnar. Sen får jag väl försöka orka smita upp och göra klart allt inför imorgon...Hoppas verkligen att jag inte försover mej bara, det går bara en båt som vi kan åka med så...

GOD NATT! :O)

Lev väl.

Av Jessica - 29 juli 2009 14:16

Vaknade vid åtta imorse. Strax efter ringde min läkare. Han lät bekymrad över min nacke och problemet med handen. Ska få komma på fredag på besök. För att få göra en magnetkameraröntgen måste jag först göra några blodprov, eller åtminstone ett. Ringde O och bad honom hämta mej uppe vid Saab, där jag skulle lämna in bilen på kolligen (läcker vatten). Han hämtade mej och Bille, sen till lasarettet. 15 stycken före i kön, bland andra var fastighetsskötaren där... Idag gjorde provet riktigt ont. Hon kom åt en sena. Aj, aj, och jag som redan är sprut och nålrädd...

Bille for runt i korridorerna med pappan under tiden. När jag kom ut ville han se var jag "fått sputan". Visade armvecket och det vita plåstret. "Waow" sa han och såg sedan bekymrad ut, och gav mamma en stor puss. GULLUNGE! Vi fick lite mat på en restaurang jag inte visste existerade. Var vrålhungrig eftersom provet skulle tas på fastande mage...

Efter maten, som avlöpte med en klättrande son som hällde ut dricka och kastade köttfärs på sin pappa, åkte vi en snabb tur ner till Lindex och KappAhl. Jag behövde ny BH. Provade lite kvickt en modell (avskyr att köpa BH:ar) och den var okej. Under tiden hörde jag sonens illtjut från rulltrappan och sedan dök en arg rödrosig son upp tillsammans med pappa... Vilket humör den killen har... Vid kassan såg jag en fin lila klänning (tunika) och tog med en sådan också, i storlek M. Tänkte att jag skulle prova den hemma. Upp till Saab och hämtade bilen. Det var inget fel, tydligen är det AC-n som pytsar ut vattnet...O var smart nog att fråga i vilken bil Bille ville åka, så det blev min...Alltså skulle jag tampas med trött arg unge...Han skrek som en galning och pupillerna blev stora och han var genomsvettig. Till slut la han sej tillrätta, raklång över mej, och somnade med en hickande suck... Jag har passat på att prova klänningen, och upptäckte att man inte ser ut som för tio år sedan längre...Jag kan inte riktigt vänja mej vid att jag blivit lite rund om låren och rumpan, men det är iaf bättre än hur jag såg ut när jag var så sjuk 2005 att jag rasade 12 kg på tre veckor...Jag har bestämt mej för att vara nöjd, men jag tänker inte klä på mej kläder som gör att jag ser ut som en rugbyboll...Klänningen åker tillbaka till affären, bara sonen vaknat till. Mina två andra barn har varit hemma. T ute och plockat blåbär (en hel skål fick jag, med en lapp där det stod "Från T till Mamma" och hjärtan). Vilken härlig unge han är! Tur att vi kom till doktorn och fick veta att han har migrän. Efter han börjat med sina "förebyggande" tabletter har hans humör blivit riktigt trevligt, han är mycket gladare och lättsammare.

Nu är dottern på väg och ska lämna in sin mobil, för TREDJE gången. Denna gång bör vi få en ny...

Nu kom T in med en massa röda vinbär han pallat...han vill att vi ska baka paj. Vi får väl göra det då. Bara det inte blir för surt? Kan göra två och ta med ena imorgon till Åland. Bävar lite för att vi ska missa båten. Den går kl 10, och jag vet inte hur fort jag kan få upp barnen, fixa yngste, få i dem frukost och in i bilen...Tar ett bra tag att köra till den hamnen...Ska vara duktig och förbereda idag så mycket som möjligt. Vore även trevligt om O kunde leka lite med Vilde Bill medan jag bakar...Ska ringa och kolla av läget.

Ha det bra.

Lev väl.

Av Jessica - 28 juli 2009 21:19

Hej igen!

Jag tycker verkligen att denna blogg-sida är kul! Det är så trevliga människor och roliga saker man kan variera sin blogg med. Hoppas att mina trogna läsare från spaces hittar hit oxå. Och att fler kan/vill lämna kommentarer. Man blir liksom lite halvpirrig när man ser att någon lämnat en kommentar...riktigt mysigt och trevlig är det.


Jag är SÅ nöjd med mej själv nu! Har hunnit med det jag skulle; fixat alla papper och utskick och andelstal och även delat ut lite arbetsuppgifter till fastighetsskötaren. Han har ont i ryggen igen, och jag är lite orolig för honom. Han är stark som en oxe i vanliga fall, men som han jobbat i sitt liv börjar kroppen nu säga ifrån. Jag ska försöka ordna så han får t ex massage, men han är inte riktigt med på noterna. Han har bestämda åsikter om det också.


Min yngste son är drillad av sin mamma nu...Jag hörde honom en bit bort från oss (ute på gångvägen) där han smällde och pangade med en spade. "Usch, bort dumma mödasniiigeln!" tjoade han och kastade bort sniglar och smackade till dem med spaden... HM.  :O)


Min omröstning är igång. Jag har redan fått två svar. Jag ska kolla på fredag vilket alternativ som vann...Jag har tur denna sommar nu, eftersom jag får två kortare semesterturer för hela familjen av exet. OM det nu blir så. Åtminstone så kommer vi till Kolmården. Min yngste ska bli nöjd, han tokälskar delfiner, och det finns det ju där. Ska bli skoj. Hoppas solen skiner.


Min gamla mormor ringde idag. Hon har så ont i kroppen, i armarna och händerna och ryggen...Jag tycker så synd om henne och jag är orolig att hon inte ska orka så länge till. Det senaste läkarna tror är att hon har fibromyalgi. Jag tror hon har det, också. Men inte bara. Det verkar ligga i min släkt det här med armarna och händerna. Min högra hand är ju för närvarande nästan oduglig. Jag orkar knappt hålla en gaffel med den handen. Skitjobbigt, jag som alltid varit superstark, sjöman som man varit och allt...Jag vet inte hur jag kommer fixa det om jag inte blir bättre, back to basic, igen...Avskyr att ha ont och att vara sur och irriterad. Man blir ibland mindre trevlig när man har riktigt ont. Viktigast är att det inte går ut över barnen, vilket det naturligtvis, tyvärr, ändå gör...


Nu ser jag fram emot nybäddad säng med rena sängkläder som doftar äppelblom...MMMMMMMMMMMMMMM

Dotter ska ha Flis här (Bille har döpt henne till det) och jag hoppas att det kommer funka. Man kan inte påstå att rummet är i en särskild bra ordning. Man kan knappt se vilken färg golvet har... Apropå golv, så har jag lagt ut T's nya matta, den han fick igår på mattaffären. Den är som en flagga, Sydstatsflaggan. Skitsnygg. Den ligger i vardagsrummet så länge, eftersom sonen hellre vill ha sin "bilvägsmatta" ett tag till.


Ha det bra alla. Ha överseende med om jag vrider och vänder bokstäverna ibland. Jag skriver fort, och är snabbare i tanken, så ibland kan det bli konstiga ord. Jag tror jag har en släng av "tangentbords-dyslexi"....


Lev väl. (Och God Natt!!!)

Av Jessica - 28 juli 2009 12:17

Morsning där ute i cyberspace! Och hemma i soffar, fåtöljer och sängar! (Eller var ni nu befinner er)

Min son, den yngste förmågan, tyckte inte att jag behövde sova så mycket i natt. Han tjöt i sömnen, dottern var uppe och gick i sömnen och min undulat Faben började sjunga för full hals vid halv fem i morse... Schack matt... Jag gnuggade ögonen och försökte undvika att bli skallad då min busunge hoppade upp i min säng kl halv åtta och pussades och kramades. "Mamma är bäst i världen!" konstaterade Bille, och mammans hjärta smälte. Gullunge! Men han är så OTROLIGT energisk att jag blir alldeles slut efter en dag med honom. Det blir inte mindre besvärligt då Storebror retas med honom så han gallskriker arg och sparkar efter brorsan, samt kastar saker omkring sej... Jag bävar för de två bilresorna vi snart skall göra. En till Leksand Sommarland (vi ska bo i Rättvik, vid Siljan) och en resa åt andra hållet, till Kolmården. Under de resorna är det nog bäst att vi laddat bilen med massor av DVD-filmer som passar alla tre barnen...Exet skall bjuda oss och det uppskattar jag verkligen. Är så otroligt pank att det börjar kännas riktigt oroande...

Nu är Bille hos sin pappa i några timmar, T är uppe i sitt rum och leker något (han var ute och lekte emd David några timmar tidigare, de körde med den JÄTTEfina radiostyrda bilen T fick från Farmor och Micke, som bor i Australien) DotterA sover...Tänk så länge en tonåring kan sova egentligen. Gjorde jag oxå det??? Hon är hopplös på att göra som jag säger, hon kommer och går som det passar henne, fräser åt mej hela tiden, det är som att hon totalt tappat allt sunt förnuft, eller en normal samtalston. Som tur är vittnar folk runtomkring henne om att hon är otroligt rar, trevlig och väluppfostrad. Så det är väl mest hemma detta monster kommer fram. Ibland är hon himla gullig och duktig. Hon var t ex barnvakt åt Lillebror Bille HELA 7 timmar i söndags då jag jobbade. T kom förstås in ibland och jävlades med henne så hon fick några utbrott, men det hade faktiskt gått riktigt bra. Radhuset stod dessutom kvar och inget var trasigt (inte som jag kunde se iaf). Hon var livrädd att Bille skulle bajsa, eftersom hon "vägrar byta hans äckliga BAJSblöja" (det skrek hon upprört när jag gick till bilen...) Hon slapp iaf, och jag vet att hon hade fixat det om det skulle hänt.

Nu ska jag faktiskt göra det sista jobbet idag, för ca 12 dagar framåt (håll tummarna) och sedan är det väl dax att hämta Bille. Jag ska cykla ner till kontoret och kopiera upp en massa papper efter mitt arbete med andelstalen. SEN SKA JAG VARA HELT LEDIG! TJOHO! (Synd att man inte har en massa pengar bara, då hade det varit lite roligare)

På torsdag ska vi nog en tur över till Åland och hälsa på mina Ystad-kompisar över dagen. Imorgon lämna in bilen, så riktigt ledig är jag väl inte. Å andra sidan vet jag inte riktigt hur man beter sej om man är "riktigt ledig". Jag startar alltid upp nya projekt, tex målar om lilla sonens rum bara för att jag avskydde den hemska mörka blå färgen därinne. Missade att ta med i kalkylen att alla hans saker, inklusive den 200 år gamla sängen skulle stå ute i vardagsrummet (där jag sover) i över 3 veckor...Det var inte ett dugg roligt, och riktigt stressande. Men rummet blev fint, och nu har jag nästan glömt hur jobbigt det var...   ;O)

Ha det bra alla, ut i solen med er, ni som har sol, ut ni andra ändå, tanka ljus, snart är det mörkare tider igen...

Lev väl.

Av Jessica - 28 juli 2009 00:12

Hej!

Jag är ny här, men inte som bloggare. Har bloggat i flera år på spaces, men nu har jag definitivt ledsnat på det stället. Inget fungerar där längre, min bloggtext bara försvann...Men bilder och annat finns kvar...Orkar inte rota i det. Så, nya friska tag här då.

Jag har idag varit och jobbat med min 9-åring. Vi var och köpte mattor till butiken jag jobbar i ibland. (farfar till A och T har den) Dotter A låg hemma och sov till kl 13 (!) och Bille (min tvååring) var med sin pappa.

T var superduktig och rullade och bar mattor. Han tjänade ihop hela hundra kronor, som han var mycket stolt över.

Efter jobbet idag blev hela familjen bjudna på Thai-restaurang av mitt ex. Det var supergott!

Jag har försökt få Bille att somna i typ 2 timmar (jäkla nattuggla) och så har jag pulat med ändringen av andelstalen i min bostadsrättsförening. Vi ska sälja vår hyresrätt och allas andelstal har räknats om. Nu har jag hållit på att få in de nya i datorn (hyresprogrammet) plus skrivit in dem i lägenhetsförteckningen. Inte bra sysselsättning för min onda arm och axel/nacke. Men nu är det nästan helt färdigt så jag kan få ha lite sammanhängande semester...

Vi ska både till kolmården och Leksand Sommarland, och vi har hunnit till Åland, Riga och åkt på Kosafari (hehe) och även en sväng till Birka, vikingabyn ute på ön Björkö. Det känns inte som jag har gjort ett endaste dugg, men det har jag ju bevisligen gjort... Hm. Känner mej långt ifrån utvilad iaf. Läkaren ska ringa på onsdag. Måste få en tid till magnetröntgen. Min högerhand har blivit nästan oanvändbar och känns svag och det är riktigt jobbigt. Orkar knappt lyfta ett mjölkglas! INTE bra om jag ska orka plugga färdigt min utbildning! Det kommer från nacken enligt min sjukgymnast, så jag vill ha en ny röntgen.

Ja,ja.

Nu måste jag nog försöka sova. Dottern sitter fortfarande vid datorn uppe, trots att jag sa åt henne att stänga av....Det är mycket spännande att vara mamma till en obstinat och uppkäftig trotsig 14-åring...Jag fattar inte hur hon kunde förvandlas till ett tvättäkta monster bara på några få år... ;O)

Jag antar att det är hormonerna som spökar, men hur elak och egotrippad som helst får hon bara inte vara! Jag orkar banne mej inte fixa allt själv hemma. Barnen bor oxå i detta hus, och det är inte jag som stökar till, det lovar jag...

Bille är värsta nattugglan så jag får aldrig tid på kvällarna till mej själv, läsa eller vad jag nu vill. Har en ny pocket, Karamellskorna, som jag vill läsa. När ska jag hinna det då? Il vivra verra...

Denna blogg-plats är alldeles ny för mej, så jag måste sätta mej in i den lite...Den som vill får gärna kommentera, det är bara kul!

Jag bloggar (oftast) via mobilen, så jag ska försöka klura ut hur det går till här... Dewt här med bilder och foton fattar jag inte riktigt heller, jag får fråga Loppan, hon är veteran vid det här laget ;O)

Jag har laddat upp några bilder, de är från Kosafarin och några är nog på mina blomms....Håll till godo :D

Lev väl.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Välkommen! Är en energisk 3-barnsmamma, med tre nackoperationer i bagaget... Lever ett hyfsat bra liv,trots smärtor. Tränar genom stavgång med bungypumpstavar. Ridning är min stora passion, trots allergi. Rider på ryska basjkirer

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Om det vore val idag, vilket parti skulle du rösta på då???
 Feministisk initiativ
 Vänstern
 Moderaterna
 Centern
 Sossarna
 Piratpartiet
 Kristdemokraterna
 Sverigedemokraterna
 Folkpartiet
 Pensionärspartiet
 Junilistan
 Något annat bättre parti som kommer snart
 Inte rösta alls, strejka på sofflocket

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<<
Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards