Alla inlägg under april 2012

Av Jessica - 12 april 2012 22:15

Hejsan. Nu är det ett tag sedan sist. Igen...Och som vanligt i mitt fullrulleliv så har det hänt en himla massa saker. Jag kör en kortfattad sammanfattning nedan:

* Jag har opererat nacken, för andra gången. Denna gång kotorna 3/4 (tror jag) Allt gick bra, men det var en ganska jobbig upplevelse själsligen innan, man är ju inte så kaxig inför det faktum att sövas och få halsen uppskuren =) Min mamma styrde upp och tog hand om allt hemma. Hon är min hjälte.

* Min yngste son kan hela alfabetet, läser flytande, svåra och långa ord, helt utan problem, han räknar och skriver...Han är helt otrolig! Det har pågått ett år nu, men han är nu på en 9-årings nivå vad gäller detta. TYVÄRR är han sjävold ibland och reagerar på om någon tex retas utan att tänka sej för. Mycket impulsiv /som sin mamma, blir blixtarg) och sen bruka det gå över. Bara det att folk runtomkring inte tycker att han är så kul, eller förstår varför han reagerar...Det blir liksom en ond cirkel...ju mer andra retar och provocerar desto större reaktioner...Han jagar de större tjejerna med kvistar eler kastar stenar på parkeringen...det kommer ibland några vuxna släpandes på min son för att meddela att han gjort si eller så här eller där. Eller så kommer någon av tjejerna som bor här då och då (delad vårdnad) och skvallrar. Jag är så otroligt TRÖTT på allt skvaller och trams! Sista gången en av de här tjejerna stod och rabblade vad min femåring gjort, så sa jag (när hon talat färdigt) med VÄLDIGT VÄNLIG RÖST: Okej. Var det allt, eller har du något mer du vill skvallra om?" Hon såg mycket paff ut och skakade på huvudet. "Så bra då. Då kan du gå nu. Och så ser jag fram emot att ni slutar banka på vår dörr på kvällarna! Händer det EN gång till kommer jag både ringa era föräldrar OCH polisen!" Och sedan drog jag in min son och stängde dörren...Undar om jag kan bli anmäld för detta också? Undar vad föräldarna till de här jävliga tjejerna pratar om vad gäller MIN son? Jag springer nämligen inte hem till folk och skvallrar hela tiden, så deras föräldrar känner sannolikt inte till vad DERAS små änglar sysslar med... De är såååååå kära i min tolvårige son, och de springer och smäller på vår dörr med "järnlejonet" så vi nästan gör på oss på kvällarna, och sedan kutar de iväg, så fort de kan. Ibland flera gånger efter varandra. Jag är OTROLIGT LESS på denna störning...men, nu kanske det slutar. Jag var en riktigt vidrig morsa som verkligen inte var gullig sista gången det skvallrades vid min dörr. VÄRSTA gången var bara för några veckor sedan, då kommer min son in och blöder på hakan och han är väldigt ledsen och upprörd. Det ska MYCKET till för att HAN ska gråta, men nu gjorde han det. Någon av tjejerna hade kastat is på honom sa han. Inte så att jag tror att han är oskyldig, men nu var han väldigt ledsen och kränkt. Passande nog kom tre av tjejerna för att skvallra lite om vad han gjort, som vanligt. Min son pekade ut en av de här tre som förövaren, och han var väldigt upprörd. Hon såg riktigt chockad ut och det syntes att hon var skyldig. Jag sa bara lugnt att INGEN får slå eller göra illa NÅGON, och att de nu MÅSTE sluta vara så våldsamma. De måste bli mer försiktiga med varandra... Alla nickade ivrigt och sedan gick de...Jag kanske gör fel som inte springer till de här barnens föräldrar och "skvallrar tillbaka" ??? Kanske kommer det en dag då de samlat ihop massor av små "storys" och konfronterar mej/oss, och då står jag där, utan något försvar, eller motbevis...Men vad ska jag göra? Jag avskyr skvaller. Både från vuxna och barn. Jag tror jag kommit på det; jag ska skriva upp datum och vad som sagts och vilka tidpunkter det sker, så har jag det på papper iaf...OM....

* Jag har blivit anmäld till soc av en "mamma till en pojke i min äldste sons klass". En sk orosanmälan. Hon har nog en ganska vild fantasi, och anmälan gjorde oss alla väldigt ledsna. Mycket var sådant hon kokat ihop i sin egen fantasi, och en del andra saker var snudd på förtal, faktiskt. Det som var allra jobbigast är att jag MYCKET VÄL vet vem hon är. Hon lämnade sådana detaljerade uppgifter att det inte råder minsta tviel. OCH då undrar jag varför hon inte kunde har ringt mej direkt om hon undrade över något, och inte gått den här vägen! Resursslöseri. Sonen känner sej sviken och jag känner mej "huggen i ryggen". Jag åkte naturligtvis på mötet med socialsekreteraren, och hon avskrev ärendet direkt. Jag har TRE barn, och jag sätter ALLTID dem högst och först i alla situationer. Jag satsar alla pengar på dem, på att de ska få de kläder, saker, upplevelser de behöver. De ska få resa och de ska inte känna sej "sämre" än sina kompisar som har två föräldrar. Det har jag alltid jobbat mot, och få en orosanmälan som dessutom delvis var LÖGN (att min son hänger med pojkar i 8:an och 9:an på busstationen) känns oerhört kränkande...Jag fattar inte vad hon fått vissa saker ifrån? Min son går oftast utan tjocka kläder och skor, men detta har han valt själv. Vi har de kläder och skor han behöver hemma, men han är ett varmt barn som vägrar gå med tunga skor och tjocka kläder. Sån är han, och om man inte lärt känna honom efter de 6 år han lekt med hennes son så är det ju verkligen konstigt! Nog om detta!

* Mitt examensarbete är nu inskickat för registrering i DIVA. Jag har en examinator som ska kolla igenom det sista bara. SÅ HIMLA SKÖNT! Jag trodde aldrig att det kunde vara så slitsamt att skriva ett examensarbete...

* Min dotter har en pojkvän på G. En urgullig och fin kille, lugn, mjuk och väluppfostrad. Jag är (och hans föräldrar likaså) mindre nöjd med att han röker. Hoppas verkligen att han slutar innan han är fast! OCH detta gäller min dotter också. Jag har misstänkt rökning där i två år, men har aldrig tagit henne på bar gärning...DEN dagen DÅ....!

* Jag har blivit mycket bättre med att fokusera under ridningen. Onsdagen innan min operation red jag HELT utan händer och lyckades trava flera varv, varv på varv, utan att behöva korrigera särskilt mycket. Jag var så himla upprymd och stolt över mej själv. (Jag rider ju med repgrimma och arbetar utifrån sk horsemanship, det är en underbar samarbetsmetod, och bygger på ledarskap och ömsesidig respekt) Imorgon ska jag och dottern ut och rida. På påskdagen var vi ute och tittade på Hästshow med Lina från Dalpraktiken, och min yngste fick rida på min favvo-häst Topaz. Ska försöka få upp en bild...

* Jag har tappat energi, och det är ovanligt för att vara jag...efter OP har jag mycket svårt att sova på nätterna. Jag tänker mycket, funderar, vrider och vänder. Jag börjar tro att jag ändå har ADHD eller något annat liknande..Ibland blir det bara för mycket. Jag bara skriker rakt ut åt ungarna, jag känner mej tokfrustrerad och fattar inte hur jag ska orka med allt som forsar in över mej...Tonåringen som mår bar mår dåligt mår bra mår dåligt, missar skolan, dåliga betyg. Och tolvåringen som mår VÄLDIGT dåligt i sskolan just nu, och verkligen INNERLIGT HATAR matten, och har nu ÄNTLIGEN fått rektor och läraren att lyssna. Men det är en lång resa, jag går inte in på mer detaljer här. Men det är inte över än. Vi ska göra så mycket mer...och jag har ställt honom i kö till samma skola som hans lillebror ska börja på. Med Freinet-pedagogik. Det skulle nog ha passat honom bättre, egentligen...tänk om jag vetat...

* Jag har fått fin hjälp från mina två resp kontaktpersoner på Af och Fk. De har gjort allt de kan för att få mej framåt inom det här fyrkantiga systemet och jag ska nu klara mej ekonomiskt under de sista veckorna av studier jag har kvar. Ofattbart att det slutar 8 juni. Då har det gått 3.5 ÅR. Jag fattar knappt att det är sant! Nu gäller det att någon förskola "vill ha" mej, och att jag orkar jobba mer än 50 %...men jag måste ju börja någonstans. Är lite fundersam över den senaste fsk jag vickat på. Inte ett pip på två månader...konstigt...jag som jobbade varje vecka under flera månader och så bara...tyst...? Jag vill alltid ha "raka rör" så jag ringde idag för att fråga om det är något problem...men avdelningschefen var inte där förrän på måndag, så då ska jag ringa igen...Jag vill ju bara veta... En väninna till mej har fått fast anställning 1/8 redan!!! Jag är så glad för hennes skull! Så himla COOOLT! Jag ska få en rekommendation från henne till en fsk som är en sk Ur och Skur. Jag älskar ju att vara ute, jag skrev mitt ex.arb om naturvetenskap och jag brinner för natur, djur och allt detta sysslar de med...Håller alla tummar att jag blir uppringd! Vad jag VILL det!!! Annars vet jag inte...kanske får pendla...Det lär inte finnas brist på jobb iaf. Att vara förskollärare är ett framtidsyrke.


Nej, vet ni vad. Nu måste jag faktiskt sova. Hoppas bilden kommer med här nu, på min son och Topaz. En allergivänlig Basjkir-häst. Love them both!   

 

 Lev väl.

Presentation


Välkommen! Är en energisk 3-barnsmamma, med tre nackoperationer i bagaget... Lever ett hyfsat bra liv,trots smärtor. Tränar genom stavgång med bungypumpstavar. Ridning är min stora passion, trots allergi. Rider på ryska basjkirer

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Om det vore val idag, vilket parti skulle du rösta på då???
 Feministisk initiativ
 Vänstern
 Moderaterna
 Centern
 Sossarna
 Piratpartiet
 Kristdemokraterna
 Sverigedemokraterna
 Folkpartiet
 Pensionärspartiet
 Junilistan
 Något annat bättre parti som kommer snart
 Inte rösta alls, strejka på sofflocket

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards