Direktlänk till inlägg 30 juli 2009

Åland! Tur & retur, med bil...

Av Jessica - 30 juli 2009 22:18

Jag vaknade mycket motvilligt kl sju då klockan ringde. Jag hade knappt sovit en blund, eftersom jag blev RIKTIGT arg kl tio i två i natt. Då dök nämligen min fjortonåriga dotter upp (utifrån) vilken jag trodde var hemma då jag somnade vid elva...Men icke, sa Nicke! Jäklar så arg jag blev! Snacka om höjden av nonchalans!

T var kvar hemma då vi stack iväg.Vi kom ganska bra i kön, trots att vi var där en halvtimme innan avgången. Vi satt i cafeterian och åt dyra mackor, som dessutom Bille använde som kastredskap... (Han kastade en köttbulle på tanten bakom oss, HUR PINSAMT SOM HELST!) Vi var i lekrummen, Bille fick Ville Vikinng taturering på armen (denna gång var han inte livrädd och den fick sitta kvar...) och vi kom fram till Mariehamn. Sedan var det bara att köra av färjan och styra mot Eckerö. Vackert på Åland! Vilken natur, och massor av hav och sjöar och vi körde förbi en sjö med MASSOR av svanar. jag överdriver inte om jag tippar på att det var omkring hundra svanar! Läckert! Resan med bil tog inte så  lång tid, och vi kom fram till Annika och hennes stora familj. (Hon har fem barn, varav de tre sista pojkarna kom samma år!!!) Vi åt lite grillad korv & hamburgare, pratade och gick ner till stranden. Solen låg lite bakom tunna moln och alla barnen hoppade i. Bille fick bli passagerare i en av gummibåtarna och A och Mikkis rodde ut en bra bit. Stranden var otroligt långgrund, jag bara gick och gick när jag skulle doppa mej, men det blev aldig djupare än till midjan...Dök under ytan, med solbrillor och allt...Men jag hittade dem på botten, det var ju grunt. Skön vattentemperatur! Bille fick till sist ett antal hysteriska anfall och jag fick plocka upp honom med våld och stoppa ner honom med endast en handduk i hans vagn. Jag och Annika tog en tur med våra yngsta söner (hon hade ena tvillingen med, min skrutt) och till sist somnade min... Jag trasslade ihop alla tider, svensk och finsk hitoch dit, så vi fick störta iväg en timme tidigare än jag tänkt från början. Bille gick absolut inte att få liv i, det var stört omöjligt, så han spändes fast i knät på Storasyster. De sov hela vägen till färjan. (Inte konstigt att den lilla damen var trött efter nattens bravader...) Fick x antal beställningar på öl, campari mm som jag skulle handla i tax freen. Ingen tänker på att man faktiskt inte får ta i land ett endaste dugg om man inte varit borta i minst 20 timmar! Det är liksom andra regler som gäller när man åker till/från Åland. Men, som alla andra, chansade jag och köpte ett par lådor öl, camparin och en flaska "hälsosprit" till Lasse. (Blåbärs-Koskenkorva) Hemresan gick också bra, men fasiken så mycket folk!!!! Vi var vrålhungriga men fick ingen sittplats. Först var vi i lekrummet nere på 5_an och Bille lekte i bollhavet. Tre ungar satt med stora traktorer i plast och lekte i bollhavet! Och iNGEN vuxen reagerade. Vad hände? Jo, min son hoppade rakt ner på en av traktorerna och gjorde illa sej som sjutton. Efter han blivit pussad på och tröstad kastade han ett traktorsläp i huvudet på en kille (tror det var samma som hade traktorn Bille gjorde illa sej på). Jag lyfte upp min son och muttrade arg till de som stod där att de var helt sanslöst dumma som inte plockade av sina ungar de hårda leksakerna från bollhavet, där barn ska HOPPA och leka i "snälla" bollar! De blängde tillbaka och ryckte på axlarna. Idioter. Jag tog med barnen upp till 8-an. Knatteland. Där var det en helt annan stämning, lugnt och fint och aktiva föräldrar. Bille fick en till tatuering, denna gång på kinden (han såg de större barnen som satte sina i ansiktet) och sedan gick vi åter till cafeterian. Nu ropade man ut i högtalarna att folk som inte åt mat skulle flytta på sej så de som faktiskt skulle äta hade någonstans att göra det. Så vi fick ett bord. Bille åt 7 svarta oliver och två tuggor av syrrans spagetti och köttfärsås. Sen ledsnade han på att sitta stilla och gled ner från stolen och in under bordet där han försökte bita syrran i benet och drog i en farbrors byxben...UNGE! Vi skyndade att få i oss sista tuggorna och tog med vilden ut därifrån. Handlade i tax freen. HJÄLP! Vad mycket folk! Man fick ställa sej i en kö och plocka de saker man hade på hyllan bredvid sej för att ens kunna handla. Som tur var stod vi vid ölen och chokladen;O)

Jag hittade även Campari och Kosken innan jag hamnade i kön. När jag skulle betala sa damen i kassan att mitt kort "sa ifrån". "Va?" sa jag. "Försök välja kredit då?". Hon provade och skakade på huvudet. "Men jag VET att jag har pengar!" sa jag. (Moster hade ju satt in till sina saker och jag HAR pengar på krediten!) Damen i kassan tittade på mej och frågade om jag kanske hade ett annat kort? Jag fick ta mitt Saab-kort (som jag febrilt försöker betala tillbaka min använda kredit på) och det funkade. Underligt värre. Vi kånkade ner vagnen, alla plattor öl (två tunga) och ett par flaskor vin och lite annat smått & gott för två trappor (hissen ur funktion) och vek ihop vagnen, lyfte den över de tätt parkerade bilarna och sen tillbaka och hämtade två lådor öl, och tillbaka och hämtade resten. (Vad gör man inte för sin släkt och vänner?) VARMT så in i bängen, och det luktade gamla sopor på bildäck. BLÄ! Vi kom av näst sist av alla tusen bilar (det kändes som tusen iaf) och ingen Tull. Vad skönt! Lämnade av mosters saker och stannade vid kontoret och hjälpte Gunilla att få fram en lägenhetsförteckning/andelstal jag tydligen missat att skriva ut. Sen hem. Bille sprang ut på gångvägen och mosade ett par mödasniiglar och sedan kom Mormor (min mamma). Hon har varit i England en vecka och hade lite presenter (bland annat en jätte söt tavla med får/lamm, tecknade) och sparkade lite boll med mina söner. Nu är det lugnt i huset, Dotter har inte fått gå ut och har plockat i och ur diskmaskinen, T är supernöjd efter sin dag och Bille oxå. Han pussade mej och sa "Willa älskar dejjjj!" PLUTTBARN! Man bara smälter, det spelar ingen roll hur jobbig dagen (eller han) varit när man får all den där kärleken och de härliga orden!!! (Det är antagligen därför han överlevt så länge, antar jag, hehe...)

Försökte skicka till bloggen som mms men det var något fel på mina inställningar svarade bloggen. WHAT? Jag har gjort EXAKT som det stod! DESSUTOM snodde de 2x5 kr för mina försök. Jag ska klaga. Det var faktiskt inte snällt alls...Inlägget kom ju aldrig in...

Bifogar några få bilder från idag.

Lev väl.

 
 
Bea

Bea

1 augusti 2009 00:00

Låter som om det varit full rulle? Men ibland är det väl det som är livrt, inte sant?

http://Beabloggar

 
SpiderMom

SpiderMom

1 augusti 2009 11:59

Ja, det är det som är livet :O)
Jah har alltid full rulle jag... Hittar på nytt hela tiden att göra :D

http://spidermom.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 30 oktober 2013 22:13

Tiden har rasat på. Det har hänt saker jag aldrig trodde kunde ske. Så omvälvande och frustrerande att jag knappt kan tro att det hänt! En pojke jag känner väl, har haft problem i sin skola. En friskola föräldrarna hört mycket gott om. Skolan startad...

Av Jessica - 1 augusti 2013 10:49

Försöker få tag i de sista solstrålarna så här mot slutet av semestern. Molnen gömmer solen. Det blåser. Jag vill så gärna suga i mej ljuset så jag ska orka vintern.... Jag talade med min nya chef nyss. Jag ska få en annan tjänst en den vi tänkt fr...

Av Jessica - 30 juli 2013 12:11

Hej alla! Snart ett år sedan jag skrev sist. Jag har blivit faster i december 2012. Gjort min tredje nackoperation, som gick bra men fick svåra komplikationer. Låg intuberad och nedsövd i två dygn... Det fick mej att fundera allvarligt på livet. Vad ...

Av Jessica - 13 augusti 2012 22:01

Idag började Verkligheten. Jag var väl förberedd. Igår veckohandlade jag och kokade kalops och potatis plus en maträtt till samt middagen till igår, allt på en gång. Jag la fram de kläder jag och yngste sonen skulle ha imorse och jag ställde klockan....

Av Jessica - 5 augusti 2012 18:33

Nu är det snart slut på ledigehten. Jag känner faktiskt att jag börjat bli hyfsat avkopplad ändå, och jag har fått, äntligen, till sist, sol på näsan. Juni och juli var hemska, förutom alldeles mot slutet i juli. Jag har ridit massor, och nästan alla...

Presentation


Välkommen! Är en energisk 3-barnsmamma, med tre nackoperationer i bagaget... Lever ett hyfsat bra liv,trots smärtor. Tränar genom stavgång med bungypumpstavar. Ridning är min stora passion, trots allergi. Rider på ryska basjkirer

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Om det vore val idag, vilket parti skulle du rösta på då???
 Feministisk initiativ
 Vänstern
 Moderaterna
 Centern
 Sossarna
 Piratpartiet
 Kristdemokraterna
 Sverigedemokraterna
 Folkpartiet
 Pensionärspartiet
 Junilistan
 Något annat bättre parti som kommer snart
 Inte rösta alls, strejka på sofflocket

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<<
Juli 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards