Direktlänk till inlägg 22 juli 2011

Ridning trots allergi

Av Jessica - 22 juli 2011 20:25

Hej hopp!

Måste bara börja med att meddela att den 13 juli lärde sej min 4-åring att cykla, på TVÅ hjul. (Inte som dottern 16 år sa: Han kan cykla utan hjul nu! Hehe) Han är mäkta stolt! Jag har även jobbat som vikarie på "mitt dagis" denna vecka. Jag var tvungen att ta med min yngste dit, eftersom hans dagis bara tokvägrade att ha honom där"eftersom jag lämnat schema i april om sommarledighet". Bra service, och jag ska dessutom betala för hela sommaren också. Jag är mycket irriterad. Privata förskolor i all ära, men ibland är de bara skit. Har varit på BUP också, eftersom sonens dagis målat upp en bild av honom som ett "monster" som de måste förfölja bokstavligen hela tiden. Vi kom fram till att han antagligen är osäker och att det dessutom blir än värre av personalens handlande, Inte gjorde det saken bättre då fröken förtroligt berättade att "inget barn någonsin lyckats göra henne lika arg som vårt barn"!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jag kokar fortfarande bara jag tänker på det...

Nåväl. Han fungerade iaf alldeles utmärkt på "mitt dagis" i en hel vecka och var fullkomligt normal. Jag känner mej glad och lättad över detta och är riktigt peppad att ta itu med hans förskola efter ledigheten. Det är garanterat handhavandefel. Vi får se om jag byter förskola eller vad som sker...en dag i taget...


Måndagen den 18 juli RED allergiska jag tillsammans med min 16-åriga dotter. Vi var ute förbi Barnens Ö och red på en gård som har ryska Baskhir-hästar (eller hur det nu stavas) Jag borstade, ryktade, red 1 timme och 45 minuter och klappade och gosade utan en enda nysning, astmakänning eller kli i ögat!!!!!!!!!!!!!!! Det var overkligt och helt magiskt. En dröm sedan barnsben blev liksom sann! Tänk att det verkligen funkade!? Vi kände av allergi, alltså PYTTELITE, i ena ögat och det kliade på mina armar där hästen pussat på mej...det var liksom allt. Jag är så himlans överlycklig! Jag har nu köpt ridstövlar på Tradera för 49 kronor (vilken flax) och fått ärva några ridbyxor av min väninna som ridit hela livet. Jag bara NJUTER! Hur kan det vara möjligt?! På tisdag bär det av igen. Hoppas att regnet håller sej borta! Men för min del så spelar det ingen roll om det regnar, jag älskar att rida. Ridturen var förresten alldeles magisk. Vi red ute i terrängen, travade lite och tog oss fram i världens mest ojämna terräng. Hästarna plöjde fram som värsta terrängfordonen. Dessa hästar är verkligen underbart uppfostrade. De står absolut stilla då man ryktar, utan att de sitter fast, repet hänger bara ner, och de står fint och väntar. DDessutom rids de med repgrimma, så det är en annan sorts teknik g är van vid sedan tidigare, så det blev till att lära om. Men hu så KUL det var. Hästarna är barfota, så de är mer känsliga för underlaget, t ex grus, så de vill gärna knata runt i skogen. Jag är verkligen nöjd med min upplevelse, men kan lätt säga att jag knappt kunde gå de första två tre dagarna efter... Man är inte van, typ. Hehe.


Nu ska jag gå in. Har suttit utanför mitt köksfönster, på altanen bland alla mina blommor och växter, och njutit av en kylskåpskall öl. Det har varit en lång vecka, med mycket jobb och intryck, men snart är det lugnt... Jag har helgen framför mej bara, sedan lättar det upp... Jag tror det blir närapå tre veckor med ledighet. Synd at  t man är så otroligt pank hela tiden bara... Betalar och betalar på mina kreditkortsskulder, men de sjunker liksom inte. Mitt SAAB-kort är värst. Det har samma saldo hela tiden, trots att jag betalar in en tusenlapp varje månad. Psykiskt påfrestande... Uscha. Men man får ju ta det för vad det är. Det lär bli bättre sedan när jag kan arbeta mera, inte plugga och har fått bort ett och annat kort...


Njut av sommaren, och håll er ifrån otäcka platser i sommar. Jag skänker en orolig och ödmjuk och sorgsen tanke till invånarna i Oslo och alla andra runtomkring. Den där explosionen var inte liten, den! Otäckt värre, man undrar vart vi är på väg... Ska vi få hit krig och elände till vår vackra värld, vi som bara glider runt och klagar på bilköer, mjölkpriser och inför böter och hårdare tag för allt möjligt... Hm. Det får bli en annan blogg... Nu ska jag kolla på teve och soooova...


Lev väl.


  Jag och TinTin innan ridturen =)   Supernöjd är jag här efter 1 timme och 45 minuter på hästryggen ute i ojämn terräng   Jag och dotter ute på tur   Dottern och hästen Topaz, vackra ihop, eller hur!

Ja, dottern, TinTin & Topaz skulle posera, men det var roligare att käka gräs ansåg de... =)

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jessica - 30 oktober 2013 22:13

Tiden har rasat på. Det har hänt saker jag aldrig trodde kunde ske. Så omvälvande och frustrerande att jag knappt kan tro att det hänt! En pojke jag känner väl, har haft problem i sin skola. En friskola föräldrarna hört mycket gott om. Skolan startad...

Av Jessica - 1 augusti 2013 10:49

Försöker få tag i de sista solstrålarna så här mot slutet av semestern. Molnen gömmer solen. Det blåser. Jag vill så gärna suga i mej ljuset så jag ska orka vintern.... Jag talade med min nya chef nyss. Jag ska få en annan tjänst en den vi tänkt fr...

Av Jessica - 30 juli 2013 12:11

Hej alla! Snart ett år sedan jag skrev sist. Jag har blivit faster i december 2012. Gjort min tredje nackoperation, som gick bra men fick svåra komplikationer. Låg intuberad och nedsövd i två dygn... Det fick mej att fundera allvarligt på livet. Vad ...

Av Jessica - 13 augusti 2012 22:01

Idag började Verkligheten. Jag var väl förberedd. Igår veckohandlade jag och kokade kalops och potatis plus en maträtt till samt middagen till igår, allt på en gång. Jag la fram de kläder jag och yngste sonen skulle ha imorse och jag ställde klockan....

Av Jessica - 5 augusti 2012 18:33

Nu är det snart slut på ledigehten. Jag känner faktiskt att jag börjat bli hyfsat avkopplad ändå, och jag har fått, äntligen, till sist, sol på näsan. Juni och juli var hemska, förutom alldeles mot slutet i juli. Jag har ridit massor, och nästan alla...

Presentation


Välkommen! Är en energisk 3-barnsmamma, med tre nackoperationer i bagaget... Lever ett hyfsat bra liv,trots smärtor. Tränar genom stavgång med bungypumpstavar. Ridning är min stora passion, trots allergi. Rider på ryska basjkirer

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Om det vore val idag, vilket parti skulle du rösta på då???
 Feministisk initiativ
 Vänstern
 Moderaterna
 Centern
 Sossarna
 Piratpartiet
 Kristdemokraterna
 Sverigedemokraterna
 Folkpartiet
 Pensionärspartiet
 Junilistan
 Något annat bättre parti som kommer snart
 Inte rösta alls, strejka på sofflocket

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards