Alla inlägg den 12 oktober 2009

Av Jessica - 12 oktober 2009 17:56

HEJ!

Jag har nu försökt plugga på till tentan som är den 26e oktober, samma dag som min yngste fyller 3. Vi läser naturlunskap, livets uppkomst, försurning, växhuseffekten och så vidare. Det är fotosyntes och cellandning. Jag och Tili och Vic har pluggat idag. Vi fastnar i olika frågor, söker mer info och hittar nya saker som leder till nya saker. Att nukleinsyror är en betydelsefull kemisk förening som är t ex DNA och RNA. Och så hittar vi mer info om cellandningen, att det bildas en kemisk energi som kallas ATP. Och då måste vi ju kolla upp ATP. Här är vad vi hittade:

Adenosintrifosfat

Adenosintrifosfat
Atp msd.qutemol-sticks.png
Systematiskt namn 
Kemisk formelC10H16N5O13P3
Molmassa507.181 g/mol
CAS-nummer56-65-5
SI-enheter & STP används om ej annat angivits

Adenosintrifosfat, eller ATP, är en nukleotid som spelar en central roll i cellens energihantering. ATP används för att driva kemiska processer i cellen som inte kan ske spontant, på grund av att de är energikrävande. Exempel på detta är transport (aktiv) samt kontraktion av muskler. ATP är även en byggsten vid syntesen av nukleinsyror som till exempel DNA och RNA.

Kemiskt består ATP av adenosin och tre fosfatgrupper i en kedja. Den kemiska formeln är C10H16N5O13P3. Fosfatgrupperna sitter ihop med en fosfoanhydridbindning som är mycket energirik. Fosfatgrupperna betecknas alfa, beta och gamma räknat från adenosinmolekylen.

ATP bildas i glykolysen, citronsyracykeln och framförallt vid oxidativ fosforylering driven av elektrontransportkedjan i mitokondrier.


OCH då inser man ju att ju mer man lär sej desto mer fattar man att man inte kan!!! Men det är ju så intressant...Problemet är hur man ska få in det i skallen också?? Fattade NI något???


Imorgon ska vi sitta en stund till med instuderingsfrågorna. På onsdag ska jag åka och köpa mattor. Ska bli så kul!!! På torsdag ska jag gå en PROMENAD med Vic och hunden. Jag måste börja ta en promenad då & då, helst regelbundet. Min energi är snudd på slut, mycket pga all värk, men också för att jag aldrig är ute och rör på mej. Ska försöööööka att få till en längre promenad en gång i veckan, det MÅSTE gå att få till!

Nu kommer min son hem, han har varit hos sin pappa efter dagis. Bille är ganska "pappig" just nu, och det är blandade känslor inuti mej, med tanke på historien...Det är liksom lite orättvist. Här har mamma fixat, stöttat, pysslat om, tröstat, uppfostrat, kramat och tröstat, dygnet runt i 2 år, sen kommer pappa och är SUPERKUL! Men samtidigt är det ju BRA att ungen vill vara med sin pappa! Han behöver ju pappa. Också.

Nej, nu kommer lilla plutten. Han ser strålande glad ut. (Jag har handlat jacka (på krita en månad...) till Dottern idag, apropå strålande glad; hon blev också det, och hon sitter i sitt rum (utegångsförbud) utan TV och hon verkar nästan tycka att det är lite skönt?!))

Tjolahopp! Hörs/läses en annan dag. Tror jag ska bli forskare i stället för förskollärare ;O)

Biolog.

Eller kanske inte ändå.

Vi får se.

Lev väl.

Presentation


Välkommen! Är en energisk 3-barnsmamma, med tre nackoperationer i bagaget... Lever ett hyfsat bra liv,trots smärtor. Tränar genom stavgång med bungypumpstavar. Ridning är min stora passion, trots allergi. Rider på ryska basjkirer

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Om det vore val idag, vilket parti skulle du rösta på då???
 Feministisk initiativ
 Vänstern
 Moderaterna
 Centern
 Sossarna
 Piratpartiet
 Kristdemokraterna
 Sverigedemokraterna
 Folkpartiet
 Pensionärspartiet
 Junilistan
 Något annat bättre parti som kommer snart
 Inte rösta alls, strejka på sofflocket

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards